Kyselin viikko sitten sunnuntaina apua neuleasioissa ja olen saanut runsaasti hyödyllisiä vinkkejä. Iso kiitos jokaiselle yhdessä ja erikseen! Kaikki vinkit ja linkit ovat edelleen tervetulleita.

Askartelujen kanssa olen hieman pysähdyksissä, kun olen töiden päätteeksi nykyisin aina niin väsynyt ja odottelen jo kovasti lomien alkua. Iltaisin ei jaksa tehdä oikein mitään, mikä on tällaiselle puuhaamiseen tottuneelle vähän vaikea tila. Niinpä jostain iski ajatus neulomisesta, jota olen helppojen perusneuleiden (lapaset, sukat, kaulaliinat) merkeissä harrastanut kausittain nuoresta saakka. Joskaan ohjeista en ole koskaan neulonut muuta kuin sukkien kantapäät. Olen lyhytjännitteisenä ihmisenä vähän allerginen kaavoille ja muille vastaaville, joten en ole tullut yrittäneeksikään mitään kummempaa. Nyt kuitenkin tajusin uuden aluevaltauksen mahdollisuuden, kun pienten neuleiden kohdekin on jo tilauksessa ja netistä näyttää saavan tumpelokin apua.

Päätin ottaa härkää sarvista ja saamieni vinkkien perusteella kävin maanantaina hankkimassa muutaman kerän Novita Woolia. Rohkaistuin ostamaan jopa elämäni ensimmäiset pyöröpuikot, kun luin muutamia ylistäviä pätkiä sieltä täältä netistä. Vyötteen ohjeilla on nyt menty vajaa viikko ja ensimmäinen nuttu on valmistumassa.

1238324.jpg

En ole oikeastaan yhtään tyytyväinen aikaansaannokseeni, mutta menkööt harjoituskappaleena. Tajusin tehdessä, ettei tuo ainaoikea ole ihan minun juttuni. Lisäksi onnistun tekemään nutusta leveämmän kuin siitä ohjeiden mukaan pitäisi syntyä, joten olen joutunut soveltamaan ohjetta säilyttääkseni mittasuhteet myös pituussuunnassa. Vähän väliä iskee vastustamaton halu purkaa koko hoito, mutta teen tämän nyt sinnikkäästi loppuun ja toivon, että se näyttää valmiina edes vähän paremmalta. Kyllä se aikanaan ulkovaatteiden alla asiansa ajaa. Nuttuhan onkin tuossa koossa käyttäjälleen sopiva varmaan joskus ensi talvena, että sikäli hyvä. Vika ei ole ohjeessa vaan neulojassa, mutta oppiahan ei voi muutoin kuin tekemällä, joten tehdään nyt sitten.

Vaikka tämän neuleen suhteen olen hieman lannistunut, neulomisen suhteen en ollenkaan. Maanantaina haen kirjastosta varaamani Fiona McTaguen kirjan Neuleita perheen pienimmille, jota on suositeltu lämpimästi. Lisäksi kaupasta tarttui äsken mukaan vuoden ensimmäinen Moda, jossa on vauvaneule-ekstra ja ompeluksia lastenhuoneeseen.

Mutta tehdään tämä nyt ensin loppuun. Luvassa on vähän purkamistakin kaula-aukkoon liittyvän ajatusvirheeni vuoksi. Tehdään tämän kanssa nyt kaikki mahdolliset virheet, niin ei myöhemmin muiden tekeleiden kanssa tarvitse. :D